Alla inlägg den 4 maj 2010

Av Marica - 4 maj 2010 09:37

   Nej, jag har inte gllömt bort hur man bloggar, men jag har varit taxvakt i 3 1/2 vecka.

Och hur små och söta dom än är så tar en hund en jäkla massa tid, det hr inte varit så att jag fritt har kunnat använda mina dagar!!

På morgonen har jag försökt smyga upp för att få en kopp kaffe innan dagen börjar, tror ni att jag har lycktas - NEJ!!

Tass, tass, tass och direkt ut o kissa o kolla vädret, sen skulle damen ha frukost osv.

Dagarna har gått i taxens tecken och på kvällen så har inte damen somnat förrän jag har suttit bredvid korgen o kelat o stoppat om henne.


Men nu är jag ägare av min tid igen och det känns både skönt o tomt, djur är så mysiga och bra för själen.


I söndags var vi hos min syster o hennes stora familj och spelade julklappsspelet!!!

Det skulle vi göra på lillejuleafton, då blev det inställt pga sjukdom, sen skulle vi göra det i februari när Pappa kommit hem, då blev det inställt pga snökaos.

Men ätnligen, och det var så roligt o mysigt !!!!!

För mej som varit utanför gemenskapen i flera år innan betyder såna här träffar så otroligt mycket, jag skulle kunna sitta bredvid o bara titta o mysa - det är verkligen en gåva!!


För några veckor sedan så var det en tjej som frågade mej om man kan missbruka allt och vad det är som gör att ett bruk blir till missbruk.


Det är en väldigt viktig fråga i synnerhet när den kommer från en tjej som fortfarande är tonåring. Det finns säkert någon förklaring som är vetenskaplig och som alla kloka o behandlande använder.


Men jag ska försöka förklara hur jag resonerar;

   Jag anser att man kan missbruka allt!

Ett bruk övergår i missbruk när det på ett negativt sätt påverkar ditt beteende, din hälsa, din ekonomi, dina relationer eller ditt sociala liv.

Om du brukar alkohol så tappar du inte minnet, du uppför dej inte på ett annorlunda sätt, du blir inte utfattig, du förlorar inte ditt jobb, du har kvar dina nära o kära, du får inga alkoholrelaterade sjukdomar.

Allt detta förlorar du för eller senare om du missbrukar alkohol!!

Det låter enkelt, lite svart eller vitt, men så är det.

det går inte över en natt, inte på en vecka men så småningom så har du varenda negativ konsekvens av missbruket. Jag vet för jag har haft alla dessa konsekvenser och några till!

Då säjer någon - Men man kan väl inte missbruka läkerol - JO !!

Ta mej tusan kan man det.

Du köper läkerol för alla dina pengar, din familj lämnar dej pga att du gjort av med alla era pengar, läkerol sliter enormt på mag- tarmfunktionen, i mängder är det grymt laxerande, tänderna far illa, du måste alltid ha läkerol i närheten, du stjäler för att få råd att köpa läkerol, ditt beteende till den lilla godsaken är helt enkelt sjukt.

Det är verkligen en ytterlighet, men håll med om att det är sjukt beteende.

Dessutom så kan inte en missbrukare älska någon fysisk varelse, en missbrukare älskar bara det som förnärvarande missbrukas.

Nog om detta.

Nu ska jag försöka ta tag i dagen, är helt ensam på flera veckor så jag rår verkligen mej själv idag.

Först blir det glass till frukost, sen ska jag kolla lite om slovenien på nätet, syrran, hennes tonårstjej o jag åker ju den 28:e, ÄNTLIGEN!!!!!, sen kanske jag ska tvätta lite och peta lite i någon rabatt.

Men framför allt ska jag ta dagen som den kommer!!

Jag fick en väldigt fin utmärkelse av Cicci för ett tag sen, den ska jag fundera över, TACK Cicci, jag blev väldigt stolt!

Och Sillen - Var rädd om Dej - Du har bara ett liv och det är snart sommar, Du om någon skulle vara värd att uppleva lite ljumma kvällar, god mat och kärlek!!!


Kram på Er alla!!!

Ovido - Quiz & Flashcards