Alla inlägg den 22 juli 2009

Av Marica - 22 juli 2009 09:03

Det finns en sak jag inte förstår;

Hur i hela fridens namn kan man gå igenom ett LVM, eller två, eller fyra, eller tio utan att inse att nu får väl ändå detta vara nog?


Det finns ju ingen, abolut ingen, som blir LVM-placerad utan en rejäl anledning, eller hur?


Jag tror inte att någon tjänsteman/kvinna på våra socialförvaltningar tycker att det är speciellt kul att låsa in en myndig person för att denne håller på att ta ett långsamt och smärtfyllt självmord, har jag fel?


Jag trodde väl oxå de första dagarna att det skulle vara någon form av semester, men det är absolut ingen semester att tillbringa en sommar på Lunden!!

Jag tror inte att någon tänkande varelse kan tillbringa tid tillsammans med sina olyckssystrar utan att bli berörd, börja fundera, vilja ändra.


Vem i hela fridens namn kan påstå att hon inte är avundsjuk på personalen som kan gå hem när arbetdagen är slut, gå och klippa sej, ta en fika på stan, köpa en tidning i en kiosk, vanliga simpla saker är totalt omöjliga under Lunden-tiden.

Men skillnaden mellan att vara på Lunden eller att vara ute i missbruk är väl egentligen inte så stor; när Du är på Lunden så är det personalen/lagen som styr - när Du är ute i missbruk så är det drogen som styr!

Skillnaden är väl egentligen den att LVM:et vill Dej väl; det ger Dej mat, en säng, gemenskap, kunskap och tid att tänka

Drogen vill Dej bara illa!!


INGEN MÄNNISKA KAN TRIVAS MED ATT DROGA, TROR JAG !!

ALLA VILL VÄL HA ETT GOTT LIV??

ALLA VILL VÄL VARA BEHÖVDA OCH ÄLSKADE??


Ett LVM varar i 6 månader, jag anser att det var mitt ansvar att se till att "skriva om min manual" under den tiden.

Dåliga värderingar byts ut mot sunda o ljusa tankar.

Jag vet - det är inte så lätt !!

Men man måste hjälpa till, vara delaktig i det sk livet på avdelningen, ha hjärnan igång på återfallspreventionen, lyssna!!

Inte bara sitta som ett offer o tycka synd om sej själv!

Det är synd om missbrukare, precis som det är synd om alla sjuka människor, för missbruk är absolut en sjukdom.

Men lite eget ansvar är faktiskt önskvärt!

Jag hörde vid många tillfällen, både på Lunden och i Brunslöv, att "det här är fan ingen behandling" eller "kallar dom detta för vård!!"

Men hallå, hjälp till självhjälp kallas det!!


Dom bästa verktygen Du kan få under Din LVM-tid är dom som finns hela tiden; PERSONALEN !!

Dom är där för dej 24 tim/dygn - använd dom - dom är mycket bra!!


Alla människor har rätt till vård, absolut, men inte ens vårdpersonal kan trolla, så för fan Ni tjejer som är på väg till, är eller har varit på LVM - tänk efter!!!  för visst är väl ett friskt liv något alla önskar sej!!!


Ha en underbar onsdag - det förtjänar Ni alla!!!



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards