Alla inlägg den 2 augusti 2009

Av Marica - 2 augusti 2009 14:07

Jag tror att för att lyckas med ett nyktert o drogfritt liv så är den första förutsättningen att man måste bli egoist.

Det låter märkligt för det säjs ju att missbrukare är de mest egoistiska o oempatiska personer som finns.

Men under det aktiva missbruket så är det ju inte sin egen egoist man är utan man är helt o hållet drogens egoist.

Men om man är sin egen egoist så är man ju rädd om sej själv och vill sej själv gott och då kan man ju vara god mot sina medmänniskor oxå - eller hur?

Som missbrukare tyckte jag inte speciellt mycket om mej själv och därmed inte om andra iheller, jag utnyttjade verkligen min omgivning, fast det fattade jag ju inte då,

Jag var drogens verktyg för att den skulle kunna använda min kropp till att plåga min del av världen, ja, så var det.

Och för att kunna "porta" drogen från sin kropp så tror jag att man måste bli "ego".

För att orka stå emot denna djävul så måste man må gott och det gör man om man sover när man är trött, äter när man är hungrig och är social när man orkar osv.

En jättebra sida med behandlingen på Lunden/Brunslöv var att jag sakta men säkert kom jag tillbaka till mitt vardagliga liv, utan min occupant!

Jag hann, tack vare den långa tiden (5 mån) som jag var hemifrån att verkligen skriva om min manual, jag hann känna efter vem jag var, lära känna mej själv igen och dessutom tycka om den kvinnan.

Min familj hann lära känna den "nya" Marica och blev inte chockade när jag flyttade hem över förvandlingen.

Idag tycker jag så mycket om mej själv att jag inte hela tiden behöver andras bekräftelse, jag är så klok att jag kan ge mej själv bekräftelse när det är bra och bannor när det är galet.

Jag behöver inte "fjäska" för min omgivning för att jag ska vara berättigad att delta i livet, jag är den jag är, jag gillar den jag är och jag är så jäkla bra, duger inte det så.....................................

Jag har numera vett att använda ordet NEJ när jag inte vill och jag behvöer inte hela tiden motivera mina nej, vill jag inte så vill jag inte. Därmed inte sagt att jag säjer nej till allt som inte är jättekul, det finns ju alltid måsten och saker som man har skyldighet att delta i.

Jag kan ställa krav för jag vet att jag kan klara av om någon ställer motkrav på mej.

Men allt detta gör sej inte själv;

Jag började nog med att sätta mej rätt ensam i min lilla värld, efterhand som jag mådde bättre o bättre så plockade jag tillbaka dom personerna som jag ville ha med i min värld, det kallar jag verkligen egoism.

Men om jag hade tagit med alla så kanske jag inte hade klarat av min nykterhet. Jag vill inte ha med energitjuvar, falska människor som kallar sej för vänner, jag vill inte ha med människor som sätter alkoholen före allt annat i livet.

Numera har jag en liten med underbar skara människor som jag inte vill vara utan i mitt liv, med dom kan jag vara Marica, med dom känner jag mej trygg. Jag vet att dom älskar mej för den jag är och jag älskar dom precis som dom är.

Detta innebär ju inte att jag är otrevlig mot dom jag valt bort, jag bara är ingenting, jag engagerar mej inte i dom, så är det.


Så Du som är "ung" i Din behandling/drogfrihet sätt Dej själv främst, utan att längre skada Dej själv och de Dina.

Lär känna Dej själv, lär Dej att älska den Du håller på att bli!

Ge Dej själv en rejäl ryggdunk när Du tycker att Du är duktig!

Ingen, absolut ingen vet hur otroligt svårt det är att göra sej av med sin occupant.

Jag vet inte hur andra fd missbrukare har lyckats och ingen vet vad det är som gör att klarar av mitt nya nyktra liv.

Men en sak är säkert - JAG ÄGER MEJ SJÄLV!!!!


Ha det allra bäst

Kram

Ovido - Quiz & Flashcards