Alla inlägg den 12 augusti 2009

Av Marica - 12 augusti 2009 09:06

Är det någon skillnad mellan att vara nykter eller promillefri ??

 

Absolut – skillnaden är gigantisk!!  Speciellt för någon som försöker ta sej ur ett missbruk.

 

Så här var/är det för mej:

 

Under flera år ”försökte” jag att leva nyktert men hela tiden hade alkoholen en roll i mitt liv.

Jag hade konstant mina tankar hos dunken och planerade för nästa gång jag skulle dricka.

Jag ”lovade” mej själv att på min 60-års dag så skulle jag minsann få lov att dricka champagne, det var ett mål!! Herregud hör ni hur korkat resonemang?

 

Jag tog Antabus för viljan var inte så stor att jag klarade av att ”själv” hålla mej från drycken.

Men jag lärde mej att dricka på Antabus, jag mådde skit och jag var fullt medveten om att jag tog en stor hälsorisk när jag gjorde det! Det säjer ju rätt mycket om min vilja att leva nyktert!

Vet ni hur riktigt jävla illa man luktar om man dricker på Antabus – fy fan!

 

Jag var på en 28:a dagars behandling på Nämndemansgården, samtalsämnet där varje kväll var alkohol, aldrig har jag lärt mej så mycket om hur man gömmer, smusslar, luras o smygsuper som under den månaden – nykter? ICKE!!

Första kvällen jag var hemma köpte jag alkohol – min hjärna var så sugen!

 

Jag var på psyk i Ängelholm under en vecka, jag visste att när jag kom därifrån så hade jag inget hem, Lasse hade kastat ut mej på riktigt!

Jag gick från sjukhuset rakt till bolaget och köpte mej en dunk!

Fixade ett rum på ett vandringshem och köpte fler dunkar och satte mej där med dunkarna och ett gäng färdigrätter som enda sällskap.

Jag intalade mej att jag hade det mysigt, när jag i själva verket bara var full, ledsen o ensam.

 

Jag hade rätt långa promillefria perioder hemma i min vardag, men hela tiden fanns det i mitt bakhuvud att då eller då skulle jag få lov att ”belöna” mej med lite vin!!

 

Jag gav hela tiden löften till min omgivning om att jag skulle vara utan alkohol.

 

Vinet spelade en sån otroligt stor roll i mitt liv trots att jag inte drack det under perioder,

Det kallar jag verkligen inte nykter!

  

Under min tid på Lunden/Brunslöv så lärde jag mej att uppskatta de små sakerna som gör livet till något mysigt o kul att syssla med.

Visst min första tid där så fanns tankarna om dunkarna som väntade på mej där hemma.

MEN

Jag lärde mej att man kan städa utan ett vinglas på diskbänken.

Man kan sova, och man gör det hundra gånger bättre utan alkohol.

Man kan ha kul nykter.

Det är jättebra att veta vad man sagt o lovat.

 

Jag blev avsläppt i Höör när jag skulle hem på permisson, jag kunde lätt ha gått till systembolaget och köpt något att dra i mej, men jag ville inte.

Jag hade börjat tänka NYKTERT!

  

Det är så underbart att omgivningen kan lita på mej, att även imorgon är Marica nykter!

Jag behöver inte längre några morötter, behandlingar eller tabletter för att hålla mej nykter – JAG ÄR NYKTER!

 

Jag ”låser” mej inte längre på om någon på TV dricker, om någon går ut från bolaget med en påse eller om någon i min närhet dricker något – det är numera bara en ingrediens som inte ingår i mitt liv. Jag vägrar att bli en sån där moralnykterist som fördömer de som använder alkohol. Dom är så jävla trista!

Låt dom som kan hantera alkohol dricka det, visst önskar jag att jag skulle kunna sitta framför brasan med ett glas rött i handen, det sticker jag inte under stol med, men jag kan inte!

Jag tror att varenda diabetiker någon gång är sugen på en godisbit, men det kan inte dom stoppa i sej. Jag ser inte någon större skillnad.

 

Jag ser inte framemot min 60-års dag för att jag ska få dricka champagne, nej jag ser fram emot den för att kunna fira den friskt och sunt – nåja en flock skumbananer blir det nog för det och kaffe är numera min ”drog”.

 

Jag är inte nykter för att någon annan vill det, jag är nykter för att det är mitt val och min nykterhet beror inte på någon annan eller på grund av att jag får en belöning.

Min nykterhet går inte att köpa – den är självklar för mej!           

 

SKILLNADEN:

Promillefri – då har alkoholen fortfarande en stor roll i ditt liv, den upptar dina tankar.

Nykter -  alkohol finns överallt men inte i ditt liv, den spelar ingen roll längre.

    
Ovido - Quiz & Flashcards