Alla inlägg den 21 augusti 2009

Av Marica - 21 augusti 2009 21:04

Jag har nog för lite att anstränga min hjärna med just nu för jag har verkligen snöat inne på frågan om hur länge jag är alkoholist!!

Tjatig - ja, men rätt skall vara rätt.


Så här står det i Wikipedia:

Å andra sidan tror många[källa behövs] att om en alkoholist slutar dricka, så upphör alkoholismen. Så enkelt är det dock inte, och därför fortsätter många före detta "problemdrinkare" att kalla sig alkoholister, tillfrisknande alkoholister eller nyktra alkoholister. slut på urklipp.


Jag är kanske helt ute och cyklar men jag tror att alkoholist är man under tiden man har ett sjukligt förhållande till alkohol. Har jag inget förhållande alls så kan jag inte vara alkoholist.


Tillfrisknande alkoholist kan man faktiskt inte vara hur länge som helst, antingen är man sjuk eller inte, det tar ju faktiskt inte ett helt liv att tillfriskna från vattkoppor - eller hur?

Därmed inte sagt att alkoholism är jämförbart med vattkoppor, men jag ville använda begreppet i olika sammanhang för att förklara mintanke lite bättre.


Nykter alkoholist - nej !!

Antingen så är man nykter eller är man alkoholist.

Nykter är man när man alkoholen har släppt greppet om ditt liv, din tanke och när du har tagit tillbaka ditt liv - Alkoholen äger dej inte längre.

Så länge alkoholen äger din tanke är du inte nykter utan enbart promillefri och då är det den sk vita knogarnas nykterhet och det är verkligen varken tillfrisknat, nyktert eller oberoende.

Promillefri kan man vara i evigheter, men nykter det är du då din själ och hjärna är befriade från drogen.


Missbrukare är man ju så länge man använder något på ett felaktigt och destruktivt sätt och det kan verkligen vara allt,

så när man har slutat att använda "saken" på fel sätt så är man baske mej inte missbrukare iheller.


 Jag kan gå med på att vara fd alkoholist rätt länge , men mitt tillfrisknande har faktiskt ett slut.

Och nykter det är jag abolut, men enbart för att jag själv väljer det varje dag, ingen kan tvinga något att vara på ett eller annat sätt mot dennes vilja.

Det är kanske petiteser, men för mej och många andra är det viktigt för det finns ingen, abolut ingen som kan påstå annat än att akoholist eller missbrukare har en skitdålig klang - även om det står hundra "fd" framför.

 Det är en stämpel många vill ha bort - min är snart borta, så det så.

Ovido - Quiz & Flashcards