Direktlänk till inlägg 20 augusti 2009

När byter jag titel??

Av Marica - 20 augusti 2009 20:46

Sitter här rakt upp o ner i vårt uterum o myser i skymningen och helt plötsligt från ingenstans så dyker det upp en fråga i min skalle;


När slutar jag vara alkoholist?


Det är ju inte kul att vara hela livet, eller hur?


Jag menar om en diabetikers kropp helt plötsligt fixa det där med insulinet själv - är dom då fortfarande diabetiker?


Om en rökare inte tagit ett bloss på flera år - är han då fortfarande nikotinist`?


Om en fotbollsspelare varit borta en hel säsong för en benskada och sen kommer tillbaka nästa säsong - är han fortfarande benskadad?


Det är ju knappast så att jag skriver "Leg alkolog" på mitt visitkort, det stör mej inte så där jättemycket för det är ingenting jag använder när jag presenterar mej för okända, men jag skulle gärna vilja veta:


Hur länge efter min första nyktra dag är jag alkoholist ??


Fundera på den!!


 
 
Sillen

Sillen

20 augusti 2009 21:26

Hm slutade röka för ca 4 år sen,och inte ett ända bloss sen dess. Vet du,jag vågar inte, för jag litar inte på mig själv! Jag tror att det kommer smaka faan,men ändå så gott. Tror att beroendet triggas igång på första ciggen. Det finns i mig så länge jag lever. Marica vännen,kanske inget att presentera med stolthet,men du kommer att förbli alkoholist,men du är en frisk/friskare alkoholist. Du får nog hitta en annan titel vid presentationer,typ Tjena jag heter Marica och jag njuter av livet.

http://stolligt.blogg.se

 
Ingen bild

Pelle

23 augusti 2009 07:57

Det här resonemanget med att man är alkolist hela livet tror jag inte ett dugg på.Om en individ kan låta bli flaskan resterande liv efter att ha slutat missbruket så är ju vederbörande ju heller inte någon alkolist längre.Detta får nog stå för de som har tanken där malandes hela tiden och som inte kan släppa greppet om själva tanken på sitt tidigare missbruk.En ganska väsentlig skillnad.Slutade t ex med att snusa för några år sedan och var då heller ingen snusare längre där jag sedan började igen pga av att jag helt enkelt ville snusa några år senare.Den dagen var jag en snusare igen men inte under tiden jag inte snusade med andra ord.Vi gör alla våra val i livet av olika orsaker.En del är bra och andra dåliga på sikt men att dra alla över en kam för sin egen rädsla till olika återfall är definitivt fel.

Ha en bra dag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marica - 13 juni 2013 06:28

   2008-06-13!!   Det var meningen att jag idag skulle firat 5 år som nykter! Men efter en "kullerbytta" tidigt i våras så har jag bestämt mej för att fira att det är fem år sedan jag bestämde mej för att leva som en alkoholfri kvinna! Och tr...

Av Marica - 1 september 2012 20:30


För några dagar sedan frågade en bekant mej hur man kan hjälpa sin Pappa med alkoholproblem som han absolut inte vill erkänna och med en livssituation som inte är speciellt hälsosam vare sej för Pappans fysiska o psykiska hälsa eller för min bekants ...

Av Marica - 16 juli 2012 13:13

Ja, så är det - Jag ska bli ett Ego!!!   För visst kan man vara ett snällt o omtänksamt Ego, så ska jag bli! Jag är så jävla trött på att alltid ställa mej ett steg bakom, att inte hävda min rätt, att alltid vara den som tänker på andra för...

Av Marica - 11 februari 2012 11:40

  Hej Kompisar!!   Så var jag där igen - frågan om vem som är alkoholist, nykter alkoholist, nynykter eller någon annan "fin"  titel.   Jag kan bara inte släppa frågan riktigt och häromkvällen kom den upp till diskussion igen.   Vi kan v...

Av Marica - 31 januari 2012 09:54

    Väldigt ofta så får jag höra; Du som är så pigg varför är du egentligen sjukskriven? Herregud vad du orkar med - det kan ju inte vara något fel på dej! Du är SÅ präktig som gör en sån massa hemma! Du kan vara lycklig som har tid att sp...

Ovido - Quiz & Flashcards