Direktlänk till inlägg 23 augusti 2009

9 månader

Av Marica - 23 augusti 2009 19:45

Ja, kära vänner nu har nio månader gått

Och en ren kropp o stor övertygelse jag fått 


Trots allt det goda är jag inne i en jävla svacka

För detta kan jag väl mej själv o Bacchus tacka 

Jag trodde att nu skulle det bara vara tomtebolycka

Men sådana illusioner kan man snabbt undan rycka 


När ska jag egentligen ha rätt o våga ställa krav

Händer det inte förrän jag ligger i min grav 


Nykterheten är inte alltid så lätt

Trots att jag vet att det är det enda som är rätt 


Jag försöker tänka i glada toner

Jag har det bättre än flera miljoner 

Men jag vill vara en stor egoist

Inte bara en snäll, foglig o nykter realist 


Att gnälla gör faktiskt ingen glad

Kanske jag borde vända ett blad 


Trots att jag till Er vissa dagar vill återvända

Vet jag att det kommer aldrig att hända 

Det finns mycket i mitt liv som alltid om Er kommer att påminna

Och öppnar jag mitt hjärta kommer jag Er alla att finna 


Häromdagen jag i min dagbok vände blad

Där fanns ord som många tankar gav 

Hur jag resonera när jag kom till Lunden

Mycket var fel, långt ner i grunden 


Att hänga upp sej på andras fel i ett gäng

Det ger aldrig några pluspoäng 


Den som mej denna kloka kunskap gav

Är Gustaf, en ”pojk”, jag håller mycket av 

   

 En annan erfarenhet jag på Lunden fick

Var att 08-Uffe ären rolig o erfaren prick

Att erkänna fel o brister är dock inte hans starka sida

För att få rätt han både på sej själv, andra o verkligheten kan vrida 


Jessica är verkligen för mej ett minne blott

Irriterad hon blev när att till källaren gå föll på hennes lott

Då spann hon minsann inte som lilla katten

Nej hon verbalt klöste som om hon över sej fått vatten


 Annika är en rolig o tuff brud

När Nebbe var i närheten hon kurrade i sin skrud

Med saxen hon räddade Micke från upplopp

Att fixa en frissa stod inte på hans listas topp

Och när det blev kaos med mitt spray

Var det hon o Jonas som fint skötte denna grej 


Åsa har i mitt hjärta en speciell vrå

På första utflykten hon såg till att Ninni o jag bra skulle må

I Bjärred vi badade fötter och Gustaf var med som tuppen

Han ”sprätte” o höll ihop hönsagruppen

Det var en eftermiddag som jag alltid minns

O snäckorna vi plockade på min vägg ännu finns 


Rikard var ju en uthållig man

Med hjälp av hans händer man ljuvligt spann

Nej, Carolin du kan sluta fantisera

Det var ju bara massage vid TV:n, inget mera 


Cecilia (personal) lärde oss hur man en gosse skulle förföra

Hon bjöd karameller, klöste med klorna – hon visste minsann hur man ska göra 

Tillfällena jag träffade ”nattMagnus” , en klippa, var tyvärr för få

Han höll på regler o moral, men kunde verkligen oss få att gott må


 Gunilla med mej till Helsingborg i juli for

Det är där min bröstdoktor bor

Hon fick mej att känna mej lugn o trygg

Det var inte aktuellt att smita genom att lägga benen på rygg


 Maria, mitt ”bostöd”, är en ödmjuk o mysig kvinna

Slår gärna knut på sej själv för att med allt hinna

Vi skrattar mycket o gott

Hon är nog en vän i torrt o vått  


Att koka kaffe är inte Bert-Inges gebit

Men han får mej att känna stolthet var dag som är vit

När jag spinner loss o får trotsiga, tokiga o knasiga tankar

Då är han en bra ”vuxen” som mej ner i jorden bankar


 En kvinna som redan i mitt hjärta satt sina spår

Av Dobrica, min kurator, jag varje vecka hjälp får

Hon är som Lisa, snäll, ärlig o klok

Snart kan nog även hon läsa mej som en bok 


Så nu sitter jag här med vårt ”Svenssonliv”

Inget ljug eller ”fyllekiv”

Livet är lugnt o skönt

Det är inte alltid på andra sidan så jävla grönt 


Nu ska jag håret på papilljotter rulla

Lite på thekannan tulla


Sen plockas Gunsan fram

Och jag nafsar lite på min Älsklings tuppakam 

Resten har Ni inte med att göra

Men Cecilia lärde mej hur jag ska förföra !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 

Till sist: 

Nästa gång Ni en dikt ifrån mej fårÄr det bara två månader kvar till ett år!! 

Håller av Er alla !!!!! Marica         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marica - 13 juni 2013 06:28

   2008-06-13!!   Det var meningen att jag idag skulle firat 5 år som nykter! Men efter en "kullerbytta" tidigt i våras så har jag bestämt mej för att fira att det är fem år sedan jag bestämde mej för att leva som en alkoholfri kvinna! Och tr...

Av Marica - 1 september 2012 20:30


För några dagar sedan frågade en bekant mej hur man kan hjälpa sin Pappa med alkoholproblem som han absolut inte vill erkänna och med en livssituation som inte är speciellt hälsosam vare sej för Pappans fysiska o psykiska hälsa eller för min bekants ...

Av Marica - 16 juli 2012 13:13

Ja, så är det - Jag ska bli ett Ego!!!   För visst kan man vara ett snällt o omtänksamt Ego, så ska jag bli! Jag är så jävla trött på att alltid ställa mej ett steg bakom, att inte hävda min rätt, att alltid vara den som tänker på andra för...

Av Marica - 11 februari 2012 11:40

  Hej Kompisar!!   Så var jag där igen - frågan om vem som är alkoholist, nykter alkoholist, nynykter eller någon annan "fin"  titel.   Jag kan bara inte släppa frågan riktigt och häromkvällen kom den upp till diskussion igen.   Vi kan v...

Av Marica - 31 januari 2012 09:54

    Väldigt ofta så får jag höra; Du som är så pigg varför är du egentligen sjukskriven? Herregud vad du orkar med - det kan ju inte vara något fel på dej! Du är SÅ präktig som gör en sån massa hemma! Du kan vara lycklig som har tid att sp...

Ovido - Quiz & Flashcards