Alla inlägg under augusti 2009

Av Marica - 20 augusti 2009 16:15

Idag är en rysligt trött o sliten dag, trots att jag har sovit som en gris till klockan nästan var nio i morse!


Men jag bara måste skriva att jag har världens bästa lillasyster !!

Utan henne henne och min sambo hade jag faktiskt inte levt idag!!

Utan dom två vill jag inte leva!

Och jag är så otroligt lycklig över att dom två står varandra nära!


Jag är så  lyckligt lottad för det känns som om vart jag än vänder mej så är jag så omgiven av kärlek!!!

Alla människor borde ha det så!!


Tack livet för att du finns!!!



Av Marica - 19 augusti 2009 22:06

Jaha, så var jag hemma igen ??!!

 

Dom är effektiva som tusan i Lund!!

Idag har jag träffat dietist, kurator, öron-näsa-halskirurg, käkkirurg, narkosläkare, operationssköterska och en massa personal på avdelningen.

Snacka om att min hjärna är så fullproppad med information så att den håller på att spricka!

 

Jag fick veta att jag kan inte prata ordentligt på ca en vecka, sen kan jag prata en aning jag ska ha en sån där andningsmoj i halsen så då funkar inte talet, kan ju vara skönt för omgivningen, kanske.

Jag kommer att vara gipsat runt vänster arm där dom ska ta hud o blodkärl, så att skriva  på datorn kommer att bli lite klurigare, så skall det vara 10-14 dagar.

Jag ska ha dygnetrunt vak i minst 3 dagar.

Och nu kommer det absolut värsta;

Sondmatning i ca 2 veckor och sen bara flytande i minst 3 veckor, hur fasiken ska jag överleva!!!! Inte en skumbanan !!!!

 

När dom sen skulle ta blodprov på mej så släppte min kropp bara ifrån sej ca 1/3 av vad dom ville ha, dom stack mej FEM (!!!!!) gånger – vet ni hur grymt stickrädd jag är????!!!!!!

 

Givetvis så fanns det anteckningar i min journal om att jag har missbrukat alkohol, men ni kan tro att det var en mycket stolt Marica som kunde deklarera att det är bakom mej och att jag minsann har varit nykter i 14 månader!!!

DET VAR EN SÅN GRYMT SKÖN KÄNSLA !!!

Prova det !!!!

 

Det är så enormt mycket som snurrar runt i skallen nu, det är nog tur att andra ska hålla reda på mej!

 

Vet ni, jag ska ju vara sövd i 10-12 timmar och när man vaknar efter en sån lång narkos så är hjärnan lite ur spår,  men hade jag använt mej av alkohol eller någon annan drog så hade det varit hundra resor värre – Ännu en jätteanledning att vara  nykter !!!

Jag har nog inte kommit på någon nackdel med nykterhet ännu, det finns nog ingen.

 

Jag misstänker att detta kommer att bli lite av en ”sjukblogg” en tid framöver, men någon eller några alkoholrelaterade meningar kommer säkert att finnas,

Och till er som blir lite ”puffade” av min nykterhet – håll ut – jag kommer att fortsätta predika om drogfrihetens fördelar så snart jag är på bettet igen och hålla på tills ni tröttnar på mej!

 

Ha en skön natt!!!

Av Marica - 19 augusti 2009 08:12

Ja, så var det dag D, och jag är faktiskt jättecool, jag fattar ingenting!!

Har någon snott mina nerver??


Det största problemet när jag packade var att jag fortfarande nog är lite "Lundenskadad", funderade över om jag kunde ta med nagelsax, nagellack, Listerin och annat som inte var tillåtet där!!

Herregud - här kan jag ju faktiskt ta min väska o gå!!


Det ska bli så himla skönt att äntligen komma igång med att bli frisk!!


Tänkte att jag skulle anmäla mej till en skrivarkurs efter jul, men då måste man lämna in ett "prov" på en A4 sida och jag är helt tom på uppslag, det är väldigt kort med en A4!!

Sen är det ju faktiskt snart tid att söka till utbildningen till behandlingsassistent igen!! Det längtar jag verkligen efter!!

Det är bara fyra månader tills jag ska fira en underbar jul med nära o kära!

Vårträdgården skall planeras nu i höst o lökar ska puttas ner!


Herregud vad mycket jag har att se fram emot!!


Förstår Ni att jag verkligen måste bli frisk o stark snart??


Ha en underbar dag o Du som tvekar - skruva på korken och ta en lång skön promenad!!!

Av Marica - 18 augusti 2009 22:53

God kväll mina vänner!


Nu ligger jag här hemma i min säng och brjar bli rätt pirrig i magen.

I morgon börjar den - vägen till mitt tillfrisknande!

Jag känner mej väldigt rädd o orolig, men jag är ändå säker på att alla på sjukhuset som har med mej att göra kommer att göra sitt bästa för att jag ska bli så frisk som jag bara kan - eller hur?


Det finns så många tecken på att det här går bra;

Jag började mitt nyktra liv i Lund!

Jag kom till Brunslöv den 25:e augusti - samma datum blir jag opererad

Jag vann 25 kr på två trisslotter idag

Jag slog ett sånt enormt högt rekord i Betapet nyss (japp, det är igång igen)


Idag var jag o klippte  mej så jag inte har en frisyr oxå att hålla på med och då lovade min underbara frissa att om håret blir för långt o jag inte orkar gå ner till salongen så kommer hon hem o klipper mej, det kallar jag enorm service, jag blev så rörd över hennes omtanke att jag nästan grät.


Så nu står väskorna packade och jag är jäkligt glad att inte jag oxå är det, för nu kan jag åka till sjukhuset med en frisk hjärna och ge mej fan på att bli frisk i kroppen oxå.

Men nu ska jag krypa ner ordentligt i min säng och försöka få några timmars sömn och datorn den åker med till sjukahuset så jag hör av mej snart igen.


Sov Gott alla !!

Av Marica - 17 augusti 2009 21:54

Sedan väldigt många år så har jag varit en hängiven spelare av Alfapet och nu sedan datorerna har trätt in i våra hem så spelar jag något som heter Betapet.

Det är som Alfapet fast on-line och det finns i lite olika varianter och svårighetsnivåer.

Tidigare spelade jag för att jag bara tyckte att det vvar kul, nu har det även blivit mitt sätt att "tömma" hjärnan och att skingra tankarna.

Någon sa att det börjar likna ett nytt beroende - börjar!!??

Jag är beroende av detta spelet och jag älskar det!

Men det stör mej inte så mycket för det handlar inte om en enda krona eller någon annan insats.

 Min svägerska och hennes syster spelar oxå väldigt mycket, men jag vill helst inte möta dom för jag spelar för att vinna - och att vara lite ful mot dom man håller av är ju inte min natur längre.

Ibland är det faktiskt jäkligt skönt att dänga till någon med en räcka bokstäver som dessutom ger höga päng - då njuter denna svensken!!!


Nu till poängen med detta inlägget; Betapet är nerstängt i kväll och i värsta fall i 48 timmar till, jag är inte riktigt abstinent, men fy fasiken vad jag saknar mina bokstäver.


Herregud kan man bli konsonatmissbrukare eller vokalberoende !!


Idag har det faktiskt varit en tung dag, det är inte kul längre !!!

Sugen på nåt som dämpar - ja, en stor fet skumbanan


Sov Gott mina vänner!!

Kram!!

Av Marica - 16 augusti 2009 15:56

Tack för din kommentar, ”Sillen”, det gör mej jätteglad om det kan ge dej en litet uns hopp och lite tröst!!

Det gör det mycket mer betydelsefullt för mej att skriva när jag vet att någon har glädje utav det.

 

Shoppingrundan gick mycket bra och jag shoppade verkligen loss, tunikor, leggings, pyjamasar och lite annat smått o gott!

Rundan avslutades med Anderslövs gigantiska marknad, där det viktigaste inköpet var en låda gammeldags gräddbullar till mannen i mitt liv!!

 

Vi kom hem igen igår kväll och det var jätteskönt, fast jag älskar ju att vara hos min syster o hennes urgoa familj – där är det aldrig stilla!

Idag var vi en runda och letade svamp i skogen och vi hittade minsann 2 st , det blir drygt att rensa den skörden!!

Men det spelar ingen roll för det viktigaste är att vara tillsammans, njuta av den underbara naturen, stillheten och dofterna, upplevelser som förgyller livet!

 

Det börjar kännas i min kropp nu att jag inte är helt frisk, jag blir väldigt fort trött och har inte riktigt den rätta gnistan, vill liksom bara vara hemma här med Lasse.

Jag har räknat ut att 6 middagar till hinner jag äta här hemma innan operationen – dom ska jag minnas länge så jag kommer bara att äta gott gott gott, och kanske lite nyttigt också.

 

Men nu ska jag ge mej i kast med en rabatt som totalt lever sitt eget liv – den ska stävjas !!!

 

Tack för att jag har gett mej ännu en nykter dag i mitt liv!!

 

Ha en riktigt skön söndag på er alla!!

Av Marica - 15 augusti 2009 08:36

Idag skall jag och min syster åka till Trelleborg och shoppa min "höstgarderob" och med tanke på det jag har framför mej så kommer den mest att bestå av pyjamasar, mjukisar, storskjortor och varma strumpor, men det gör inget för i den garderoben är det jag skall bli frisk!!


Vet ni att i min plånbok kommer jag att ha lika mycket pengar som går åt för att köpa ca 20,5 dunkar, av den skitsorten som jag brukade hälla i mej,

20 dunkar ger mej:

Cirka 1 månads ordentlig fylla.

2 månader med otrolig ångest

Total ensamhet

Obetalda räkningar

Ett äckligt hem

Megapåsar under ögonen

Självförakt

Likfärgat ansikte och en kropp som hämtad från ett koncentrationsläger


Istället väljer jag nu att:

Ha mysiga kläder under min sjuktid och att bli frisk i

Ha en trevlig shoppingdag med min syster

Saker att använda i framtiden

Må bra under tiden pengarna används både i affären o efteråt


Det är pengar jag fått och som jag sparat, trots att jag har betalt mina räkningar.

Jag vet att jag kan unna mej detta och dessutom är väl värd det.

Jag har inte dragit på mej varken förakt från andra eller mej själv under tiden.

Och jag kommer inte att kräkas en enda gång varken när jag shoppar eller använder det shoppade

Jag kommer att minnas varenda stund i affärerna och när jag använder mina saker

Dessutom är jag fräsch i min kropp.


Valet är kolossalt enkelt - för mej i alla fall!!




Av Marica - 13 augusti 2009 17:48

I dag fyller min nykterhet 14 månader!!


Och hur firar men det då?

Ja, det är ungefär som ett äktenskap:

Första månaden räknar man dagar

Sen blir det veckor

Därefter månader

Och till slut firas ettårs-dagen med något speciellt.


Det är nu det börjar likna ett äktenskap:


Det är samma visa varje dag!

Vi ser varann i ögonen varje morgon med en trött blick, min nykterhet o jag!

Det är jag som är den starkaste!

Mina ord är lag!

Det är jag som ska bli hyllad varje månads- o årsdag - det är ju jag som gör jobbet - nykterheten hänger liksom en make bara med!

Vi älskar verkligen varann!


Den största skillnaden är nog att vårt trohetslöfte går inte att bryta och har kommit till genom ett slit.

Och vi kommer bara att bli lyckligare tills döden skiljer oss åt!



Ovido - Quiz & Flashcards